VEIKKO HALMETOJA

Materiaali taipuu muttei unohda — Moosa Myllykankaan teoksissa kauheus ja kauneus ristivät sormensa

Kun ensimmäisen kerran näin Moosa Myllykankaan teoksia, en osannut kontekstoida niiden rujoa koristeellisuutta ja ready made -henkistä materiaalisuutta. Olin hämmentynyt ja ihmeissäni, teokset olivat jotain ainutlaatuista ja erilaista, mihin olin aiemmin suomalaisessa nykytaiteessa törmännyt.

Vähitellen sukelsin syvemmälle Myllykankaan maailmaan, opin tuntemaan hänet ja hänen tapansa työskennellä. Opin ymmärtämään, miten teokset syntyvät ja mitä ne kertovat.

Melkein aina teosten lähtökohtana on löydetty tai lahjaksi saatu materiaali. Se voi olla valmis esine tai esineen osa. Usein teokset ja niiden materiaalivalinnat perustuvat toistolle. Asia, jota olemme tottuneet näkemään yhden tai kaksi onkin monistunut kymmeniksi tai sadoiksi. Tämä toisto saa esineen luonteen muuttumaan, se ei enää näyttäydy alkuperäisen käyttötarkoituksensa kautta vaan monistuu muodoksi. Alkuperäistä merkitystä ei kuitenkaan täysin kadoteta. Kun teosta tutkii lähemmin, sen materiaalien menneet käyttötarkoitukset nousevat vaivihkaa esiin ja muodostavat kiinnostavan sisällöllisen kerroksen.

Moosa Myllykangas Veikko Halmetoja Laukon kartano näyttely 2022 kesänäyttely taidenäyttely Tampere

Osa ready made -materiaaleista on uusiokäytössään niin tunnistamattomia, että ne jäävät hämmentämään katsojaa. Silloin niiden merkitys pelkistyy muotoon ja väriin sekä siihen uuteen kontekstiin, johon Myllykangas on ne asettanut.

Hän rakentaa teoksista kokonaisuuksia. Hänen näyttelynsä lähentelevät installaatiota, joka koostuu useista osista. Tämä tarjoaa mahdollisuuden liikkua tarinan luota toiselle ja lukea näyttelyä kuin runokirjaa, mutta hahmottaa se silti kokonaisuutena, jossa jokainen pala täydentää toisia.

Materiaaleissa luonnonmateriaalit kuten puu ja luu yhdistyvät muoviin ja työstettyyn metalliin, koruihin ja koriste-esineisiin. Ennakkoluuloton materiaalien yhdistely lomittuu taitavaan muodon hallintaan ja kivuttomaan käsityöjälkeen siten, että teokset näyttävät pakottomilta ja selkeiltä.

Välillä käytetyt materiaalit ovat rumia ja banaaleja eläinten jäänteitä, jotka on liitetty miltei irvokkaasti osaksi esinesommitelmia. Lopputulos on juuri niin hämmentävä kuin silloin ensimmäisellä kertaa Myllykankaan teoksiin törmätessäni. Juuri tämä hämmennys on osa teosten viestiä – älkää uskoko, mitä näette, ennen kuin olette aidosti katsoneet.

Myllykangas käsittelee ihmisen ja eläimen rituaalista liittoa useissa eri teoksissa. Inhimillisen raja murtuu ja pelon ja säälin sekaiset tunteet vaihtelevat. Mitään eläintä ei kuitenkaan ole teurastettu näitä teoksia varten vaan nahka, sarvet, luut ja sorkat ovat saatuja ja löydettyjä. Eläin ei ole pilkan kohde vaan uudessa merkityksessään ihmisen peilinä: kuvastimena, jonka näyttämä kuva ei aina ole mairitteleva.

Moosa Myllykangas Veikko Halmetoja Laukon kartano näyttely 2022 kesänäyttely taidenäyttely Tampere

Toisaalta Myllykankaan teoksista on löydettävissä myös heraldista muotokieltä ja yksinkertaisen symboliikan tuomaa varmuutta. Osa teoksista on hyvin tiiviitä ja muodoltaan niin kompakteja, että niiden tulkinta muutoin kuin abstraktin estetiikan kautta on riski. Silti materiaalinen runsaus kutsuu tekemään niistä avarampia analyysejä.

Merkillepantavaa on se, että Myllykangas onnistuu löytämään toistosta ja muodosta myös dekoratiivisia sävyjä. Hän ei häpeile korumaisia yksityiskohtia eikä sitä, että korjaa hajoavan muodon lähes aina ymmärrettäväksi ja kokonaisena tulkittavaksi. Toinen asia on sitten teosten väliset verkostot, jotka syntyvät tilaan rakennetuista jännitteistä, ripustuksen yksityiskohdista. Lopulta useiden teosten synnyttämä kokonaisuuskin on koherentti viittausten verkosto.

Olen nyt tehnyt yhteistyötä Moosa Myllykankaan kanssa yli kymmenen vuoden ajan. Sekaan on mahtunut yksityis- ja ryhmänäyttelyitä, arkea ja juhlaa. En enää jää suu auki ihmettelemään häneen teoksiaan mutta yllätyn silti usein. Yllätyn siitä vahvuudesta ja näkemyksellisyydestä, jolla hän taikoo muodolle ja materiaalille sisällön, joka ei kalpene dekoraation rinnalla.

Veikko Halmetoja keväällä 2022 teoksessa (julkaisun tiedot)

Moosa Myllykangas Veikko Halmetoja Laukon kartano näyttely 2022 kesänäyttely taidenäyttely Tampere

Moosa Myllykankaan näyttelystä täältä

Jaa sivu


Ota yhteyttä

LAUKON KARTANO

Laukontie 32
37370 Vesilahti

0400 237 380 (info)

040 152 0382 (ravintola)

pöytävaraukset: TableOnLine